Hoe plan ik?

Door Nina – Ik ben een warhoofd. Ik ben chaotisch en ik stel mijn eigen zaken niet op orde. Op die manier verlies ik motivatie in dingen zoals school, opdrachten die gedaan moeten worden, studeren voor toetsen en zo kan ik nog wel even door gaan. Uiteindelijk ben ik gaan kijken naar planningen van mensen, hoe zij die maakten en wat het voor hen zo makkelijk maakte.  En dit is mijn manier!
 

Zoals ik al vertelde ben ik vreselijk chaotisch. En niet alleen het verlies van motivatie is een gevolg, ik raak er ook nog eens ongelooflijk lui van. Daarbij verloor ik nog ook nog wel eens belangrijke spullen die helemaal niet kwijt hoorden te raken… Dat vond ik natuurlijk erg vervelend.
Ik heb rondgekeken op YouTube naar mensen die verschillende manieren van plannen hadden. Het kwam erop neer dat geen van die manieren bij mij pasten, niet op zichzelf althans. Ik heb er wel een heleboel ideeën uit kunnen halen, die ik voor mezelf bij elkaar heb gevoegd om tot mijn ideale manier van plannen te komen.
Als je zelf ook een warhoofd bent, zullen deze tips je misschien enorm helpen!

Tip 1: To-do lists

Natuurlijk, wanneer niet? Ik heb een tijdje geprobeerd een to-do list als planning bij te houden. Dus een lijstje maken van de dingen die ik op een dag moest doen. Bij mij werkte dat niet. Ik hield me er niet aan en was het binnen een dag alweer vergeten.
Ik loop stage met mensen die geestelijk gehandicapt zijn. Dat vereist best wel een planning. Zo zijn er mensen die niet van veranderingen houden, of mensen die bepaald gedrag vertonen waar je zoiets gewoon bij nodig hebt. Nu zit ik op een woongroep, en de cliënten worden van maandag tot en met donderdag elke dag naar dagbesteding gebracht. Dit betekent dat we dan een lege woning hebben en alles moeten regelen, schoonmaken, overleggen, etc. etc.
Hierbij ben ik tot de realisatie gekomen dat to-do lijstjes helemaal niet zo nutteloos (voor mij) hoeven te zijn als ik eerst dacht. Als ik bijvoorbeeld een hoop aantal taken op me krijg die nog moeten gebeuren, schrijf ik dit op een briefje. Dat briefje hou ik de hele tijd bij me en streep ik de dingen door die gebeurd zijn. Niet alleen zorgt dat ervoor dat ik minder chaotisch werk, maar het zorgt er ook voor dat ik een goed gevoel heb als ik al die doorgestreepte taken zie, want ik heb het toch maar weer gedaan!
Daarvoor vind ik to-do lijstjes dus handig, en dat zou voor jou misschien ook wel zo kunnen zijn.

Tip 2: Planning

Een planning zou je kunnen vergelijken met een to-do lijst. Echter is dit niet helemaal zo voor mij. Een to-do lijstje vind ik gemakkelijk als ik een hoop dingen achter elkaar moet doen, zodat ik het niet vergeet. Een planning gebruik ik voor langere tijd, en heeft per planning vaak ook maar één onderwerp. Hierbij kun je denken aan: een planning voor een hoofdstuk dat ik moet leren, een planning voor het leren van mijn autotheorie, een planning over wat ik wanneer opruim in mijn kamer, enz. enz.
Die planning hou ik dan dagelijks bij. Voor mij werkt het goed, omdat het altijd gericht is op dat ene onderwerp waar het over gaat, en ik me er ook op kan richten. Ook kan ik op die manier goed inplannen hoelang ik bezig ben met een taak of hoeveel ik ga leren op die dag, wat ik heb afgestemd met stage, school en andere dingen.
Ik maak mijn planningen liever zelf en ik doe dit meestal ook gewoon op een A4-tje. Ik bewaar wel altijd mijn planningen, minstens een maand nadat het af is, zodat ik niet in de war kan raken en dingen kan terugkijken of kan nachecken.

Tip 3: Agenda

Natuurlijk hoort een agenda er ook bij. Als je op de middelbare school of hoger zit ben je vast al bekend met wat agenda’s zijn en hoe handig ze wel niet kunnen zijn. Nu denk ik dat niemand een hele goede herinnering aan de agenda’s van de middelbare school zou hebben… (al dat huiswerk!), maar ze blijven handig.
Nu kom ik weer terug bij de inleiding. Ik ben en blijf een warhoofd en een luilak. Voor afspraken schrijf ik nooit wat in een agenda, omdat het hele gedoe van de agenda uit mijn tas halen, de goede pagina zoeken, een plekje zoeken en dan eindelijk opschrijven voor mij te veel moeite kost. In plaats daarvan gebruik ik de agenda die op mijn telefoon staat. Dit is een heel handige agenda die alles voor je bijhoudt. Je kan het onderverdelen in een algeheel overzicht, van een hele dag, van een hele week of een hele maand. Dat werkt erg fijn en gebruik het dus heel erg vaak.
Op die manier ben ik er ook achter gekomen hoe handig agenda’s eigenlijk wel niet kunnen zijn!
Dit waren mijn tips en dingen die voor mij heel erg fijn werken als het gaat over gestructureerd werken en terugkomen op dingen die ik moet doen.
Hoe plannen jullie?
Tot volgende week!
Groetjes,
Nina

Deze artikelen al gelezen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge