From Fat To Fantastic #3 | Mijn gedrag & handige apps die ik gebruik

Zoals ik een tijdje geleden in mijn ‘doelen voor juni/juli’ artikel schreef  was een van mijn doelen het verliezen van gewicht. Een mooi doel wat enorm haalbaar is maar.. ik merk dat het totaal niet goed gaat. Daarom schijf ik vandaag dit artikel. Ik wil voor mezelf opschrijven hoe het gaat. Op deze manier kan ik niet meer onder mijn doelen uit en deel ik meteen mijn gedachtes met jullie. Ook wil ik jullie een aantal handige apps delen om af te vallen.
Ik begin als eerste met het benoemen van mijn wisselende gedrag. Het ene moment eet ik zo een zak chips leeg en voel ik me prima omdat ik het lekker vind, het andere moment huil ik en draai ik door omdat mama alweer een lading koekjes en chips meeneemt van de winkel. Ik weet enorm goed dat ik niet zo veel koekjes en chips moet eten maar ik weet aan de andere kant ook dat ik waarschijnlijk alle koekjes toch weer ga opeten. Vervolgens word ik enorm misselijk, voel ik me slecht en begin ik weer te huilen. Om mijn verdrietige gedachtes dan te stoppen ga ik eten, want dan wordt ik gelukkig. En daarna voel ik me ellendig en dik. Het is volgens mij vooral een psychische kwestie en een kwestie van een knop omzetten!
Verder houd ik een eetdagboek bij om te kijken wat ik op een dag allemaal eet. Als je letterlijk alles wat je eet en drinkt moet opschrijven schrik je enorm, tenminste ik schrik ervan. Aan de andere kant is het goed om te zien hoeveel kcal je binnen krijgt, wat je eigenlijk beter kan eten en wat je ook kan weglaten. Ik houd zelf een doel aan van 1787 kcal. Dit is voor mij voldoende om nog gewoon lekker te kunnen eten en om, hopelijk, gewicht te verliezen. Ik heb wel een redelijk groot getal wat er van mijn gewicht af moet. Natuurlijk gaat dit niet in een keer maar ik hoop wel dat het mij gaat lukken.
Ik gebruik zelf die app food. Dit is een app die te downloaden is voor zowel android als voor ios. In de app kun je een plan maken aan de hand van je lengte, gewicht en doelen. Het vervelende is alleen dat het plan niet geheel klopt. Zo kwam er bij mij uit dat ik 2145 kcal per dag mocht eten om in 1 week 1 kg af te vallen. Dit klopt totaal niet omdat je al vrouw minimaal 1800 kcal nodig hebt om af te vallen. De app kent veel soorten voeding waardoor je je eten erg makkelijk kan bijhouden.
De procenten bij de koolhydraten, eiwitten en vetten kloppen niet altijd. Vaak geeft het een te grote hoeveelheid aan in procenten. Op beide dage zat ik nog binnen mijn doel qua koolhydraten, eiwitten en vetten.
De app food kun je koppelen met de app Virtual gym. Dit is een app waar veel soorten thuis workouts in staan die je zelf kan doen. De combinatie van een eet dagboek bijhouden en een workout doen, zorgt ervoor dat je langzaam afvalt.

Voor sommige workouts moet je pro zijn, hiervoor moet je betalen maar er staan 18 workouts gratis workouts op! Je kan zelf 2 eigen workouts maken. Ik heb als eerste gekozen voor een ochtend wandeling van 35 minuten. Dit is een interval training waarbij ik 5 minuten loop en 2 minuten jog. De tweede training die ik heb is een korte training van 20 minuten met wat basis oefeningen.

Om mijn gewicht bij te houden gebruik ik de handige app Monitor je gewicht. In deze app kun je gemakkelijk je gewicht bijhouden, een grafiek van je gewicht zien en je vooruitgang zien. Vanwege privacy heb ik mijn gewicht weggehaald. 
Q: Heb jij nog een handige app die ik nog niet ken? Of handige tips?

Deze artikelen al gelezen?

1 reactie

  1. Lieve Annemae,

    Alleen brood uit je voedsel halen zal heel veel schelen ipv brood neem je crackers. Brood heeft een hoge glycogeen waarde waardoor het gelijk omgezet word in vet. Terwijl crackers ( rijstenwafels , vitalu en soort gelijken ) dat niet doen en dus verbrand worden.

    Groetjes ,

    Melissa

    ps: voor meer tips kun je ook appen hea 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge